Dacă pentru majoritatea unităților administrativ – teritoriale din județ și din țară rezultatele Recensământului Populației și Locuințelor au confirmat un trend destul de accentuat al declinului demografic, în cazul comunei Aninoasa situația este cu totul alta. A înregistrat o creștere notabilă a numărului de locuitori și din acest punct de vedere ocupă poziția a treia pe județ. În cifre exacte, comuna a ajuns să numere 6665 persoane rezidente, ceea ce înseamnă o creștere cu peste 5% în ultimii zece ani. Este urmarea faptului că foarte multe familii, în bună parte tinere, au ales să se mute aici, atuurile Aninoasei fiind evidente: pitorescul locurilor, apropierea de reședința de județ și nu în ultimul rând facilitățile pe care le pune la dispoziție, comuna având o infrastructură de utilități foarte aproape de nivelul urban și într-o continuă modernizare și expansiune. Drumurile sunt în stare bună și foarte bună, există rețele de apă, gaze naturale și canalizare, iar pentru zonele în care nu toate sunt puse la punct, există proiecte extrem de ambițioase și consistente în același timp, de natură să asigure foarte curând condiții pe măsura celor mai exigente pretenții. Care sunt aceste proiecte, cu ce bani și când anume vor fi implementate ne-a lămurit tânărul primar Vlăduț Niculae, care confirmă cu fiecare zi ce trece că se pricepe administrație publică și că merită încrederea aninoșenilor.
„Ne-am concentrat foarte mult pe proiectele depuse pe Programul Național „Anghel Saligny”, urmează să semnăm contractele. Avem două proiecte, unul pentru reabilitare și modernizare drumuri de interes local. Este vorba de cinci drumuri mari de pe raza comunei iar valoarea este de aproximativ nouă milioane de lei. Pe lângă suprafața carosabilă, prin proiect sunt prevăzute și lucrări de acostamente, șanțuri betonate. Lungimea totală se apropie de zece kilometri. Avem inclusiv autorizația de construire emisă. Au fost transmise ultimele detalii către Ministerul Dezvoltării și, din discuțiile pe care le-am avut cu reprezentanții ministerului, lucrurile au fost clarificate. Celălalt proiect vizează rețeaua de canalizare. Aici sunt mai multe drumuri și străzi unde nu există rețea de canalizare, majoritatea din satul Săteni. Pentru drumuri, în Săteni avem străzile Popa Marin, Suseni, Ion Petrescu, Căminului și Valea Mare, din Aninoasa, iar pentru proiectul de canalizare, pentru extindere avem Străzile Liniștii, Mărăcini, Pogoane și Ion Mihai, din Săteni, strada Perilor, din Aninoasa și reabilitare pe străzile Constantin Manolescu , Salcâmilor, Mihai Viteazul, Vasile Lupu, Gheorghe Buică, Octav Enigărescu, Nicolae Brâncoveanu. Avem extindere acolo unde nu există canalizare și reabilitare pe zonele unde rețeaua nu mai face față debitelor. În total, pentru reabilitare și extindere vom avea o lungime de aproape zece kilometri, valoarea investiției fiind de aproximativ 4,5 milioane de lei.
Pe Programul Operațional Infrastructură Mare avem două proiecte implementate prin Compania de Apă și ADI apă-canalizare, care vizează reabilitarea și modernizarea stației de pompare de la Viforâta, care pompează apă în întreaga comună, respectiv introducerea rețelei de canalizare în zona Dealu Sasului, din Viforâta, anume străzile Sasului și General Heruvim. Se lucrează la proiectul tehnic, s-a terminat licitația și sper ca anul acesta să fie și făcută recepția finală a lucrărilor.
Prin PJDL, proiectul în asociere cu Consiliul Județean Dâmbovița, pe care l-am avut anul trecut, a fost finalizat și recepționat și lucrăm la alte două proiecte: reabilitare drumuri de interes local în satul Săteni- cinci drumuri care n-au fost asfaltate niciodată. Sunt și alte drumuri cu probleme mari, pentru că în anii 2015-2016 a fost introdusă rețea de canalizare și calea de rulare a fost afectată. Valoarea este de aproape trei milioane de lei fără TVA, este finalizat proiectul și a fost emisă autorizație de construire pentru străzile Cișmea și Dr. Petrescu, din Aninoasa, Soarelui , Mihai Eminescu și Izvor din Viforâta”- a detaliat primarul Vlăduț Niculae.
Tot legat de oportunitățile de dezvoltare, Vlăduț Niculae n-a ascuns faptul că nu a fost obținută încă nicio finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență, din motive obiective. Pe componenta de reabilitare a clădirilor existau deja multe proiecte în lucru și numeroase imobile sunt deja modernizate ori specificul comunei n-a permis depunerea documentației:
„Pe PNRR, până în momentul de față n-am reușit să obținem niciun contract pentru că acolo unde s-a vorbit de reabilitarea moderată a clădirilor publice, majoritatea clădirilor erau grevate de alte proiect. Sunt lucrări depuse la CNI într-o fază avansată, sunt proiecte mature, sau, dacă vorbim de școală, de centrul de zi și centrul turistic, acestea au făcut obiectul unor alte intervenții recente și nu au fost eligibile. La capitolul piste biciclete și trotuare nu ne-am încadrat datorită configurației drumurilor locale, care nu permite îndeplinirea condițiilor de eligibilitate. Comuna noastră este într-o zonă deluroasă, cu scurgeri mari de ape pluviale și nu există spațiul necesar.”
O investiție tratată cu mult interes și responsabilitate vizează realizarea unui parc fotovoltaic în comună, astfel încât administrația publică locală să fie degrevată de costurile ridicate ale facturilor la energia electrică necesară iluminatului public și funcționării instituțiilor. Sunt analizate mai multe variante și urmărite cu atenție oportunitățile:
„În izlazul din Săteni, pe raza Comunei Aninoasa, între DN 71 și Râul Ialomița, acolo ar fi singura zonă unde ne-am putea orienta spre o astfel de investiție. Dar suntem în discuții cu investitori privați, pentru că legea este destul de ambiguă și până în momentul de față nu există nici sursă de finanțare.
Am văzut câteva exemple de bună practică în județ și cred că asta este cea mai bună variantă, prin concesionarea unei suprafețe de teren, cu beneficii comune. Plecând de la taxele pe care le vor plăti pentru demararea investiției și apoi pentru funcționare. Sunt discuții destul de avansate dar momentan nu este nimic bătut în cuie.”
Și tot în această notă, a modernismului, alte două proiecte sunt validate și eligibile pentru semnarea contractelor de finanțare prin Administrația Fondului de Mediu (AFM). Eficientizarea iluminatului public și construirea a 32 de stații de încărcare a automobilelor electrice. Este o valoare eligibilă de aproximativ 1,3 milioane de lei la iluminatul public și de 1,074 lei pentru stațiile de încărcare.